Bijlage 1: Overzicht baten en lasten per taakveld
In onderstaand overzicht worden de baten en lasten per taakveld getoond. Taakvelden zijn eenheden waarin de programma's zijn onderverdeeld. Dit betekent dat taakvelden over meerdere programma's kunnen zijn verdeeld. Daarom wordt hier een overzicht per taakveld, onafhankelijk van het programma, getoond.
De taakvelden zijn vastgesteld bij ministeriële regeling.
De financiële verordening bepaalt dat de raad de baten en lasten per taakveld autoriseert en dat het college de raad informeert over afwijkingen binnen de taakvelden.
De analyse van verschillen op de taakvelden is opgenomen in de programma's.
Bedragen x € 1.000
Taakvelden | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Afval | |||||||
Lasten | -2.371 | -2.667 | -2.910 | -3.045 | -3.051 | -3.050 | |
Baten | 255 | ||||||
Saldo | -2.116 | -2.667 | -2.910 | -3.045 | -3.051 | -3.050 | |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | 33.535 | 34.892 | 37.241 | 38.092 | 38.979 | 35.513 | |
Saldo | 33.535 | 34.892 | 37.241 | 38.092 | 38.979 | 35.513 | |
Arbeidsparticipatie | |||||||
Lasten | -258 | -336 | -354 | -374 | -394 | -409 | |
Baten | |||||||
Saldo | -258 | -336 | -354 | -374 | -394 | -409 | |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||||||
Lasten | -26 | -30 | -43 | -43 | -43 | -43 | |
Baten | 11 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Saldo | -16 | -17 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Bedrijventerreinen | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Begeleide participatie | |||||||
Lasten | -1.720 | -1.774 | -1.835 | -1.820 | -1.771 | -1.759 | |
Baten | |||||||
Saldo | -1.720 | -1.774 | -1.835 | -1.820 | -1.771 | -1.759 | |
Begraafplaatsen en crematoria | |||||||
Lasten | -149 | -44 | -94 | -94 | -94 | -94 | |
Baten | 151 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | |
Saldo | 2 | 40 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Beheer overige gebouwen en gronden | |||||||
Lasten | -39 | -42 | -42 | -42 | -42 | -42 | |
Baten | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Saldo | -37 | -40 | -40 | -40 | -40 | -40 | |
Belastingen overig | |||||||
Lasten | -953 | -364 | -365 | -365 | -365 | -365 | |
Baten | 19 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | |
Saldo | -933 | -332 | -333 | -333 | -333 | -333 | |
Bestuur | |||||||
Lasten | -219 | -204 | -204 | -204 | -204 | -204 | |
Baten | |||||||
Saldo | -219 | -204 | -204 | -204 | -204 | -204 | |
Burgerzaken | |||||||
Lasten | -64 | -76 | -77 | -78 | -78 | -78 | |
Baten | 87 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Saldo | 23 | 24 | 23 | 22 | 23 | 23 | |
Communicatie | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Crisisbeheersing en brandweer | |||||||
Lasten | -133 | -97 | -102 | -102 | -102 | -102 | |
Baten | 86 | ||||||
Saldo | -47 | -97 | -102 | -102 | -102 | -102 | |
Cultureel erfgoed | |||||||
Lasten | -43 | -67 | -69 | -69 | -69 | -69 | |
Baten | |||||||
Saldo | -43 | -67 | -69 | -69 | -69 | -69 | |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||||||
Lasten | -17 | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Baten | |||||||
Saldo | -17 | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Economische havens en waterwegen | |||||||
Lasten | -11 | -9 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Baten | |||||||
Saldo | -11 | -9 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Economische ontwikkeling | |||||||
Lasten | -50 | -109 | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Baten | |||||||
Saldo | -50 | -109 | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Economische promotie | |||||||
Lasten | -30 | -40 | -209 | -209 | -209 | -209 | |
Baten | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Saldo | -30 | -38 | -207 | -207 | -207 | -207 | |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Geëscaleerde zorg 18- | |||||||
Lasten | -391 | -320 | -347 | -334 | -322 | -311 | |
Baten | |||||||
Saldo | -391 | -320 | -347 | -334 | -322 | -311 | |
Geëscaleerde zorg 18+ | |||||||
Lasten | -14 | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Baten | |||||||
Saldo | -14 | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Implementatie Omgevingswet | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Inkomensregelingen | |||||||
Lasten | -5.938 | -5.204 | -5.018 | -5.018 | -5.018 | -5.018 | |
Baten | 5.253 | 4.579 | 3.926 | 3.926 | 3.926 | 3.926 | |
Saldo | -685 | -626 | -1.092 | -1.092 | -1.092 | -1.092 | |
Maatwerkdienstverlening 18- | |||||||
Lasten | -155 | -131 | -131 | -131 | -131 | -131 | |
Baten | |||||||
Saldo | -155 | -131 | -131 | -131 | -131 | -131 | |
Maatwerkdienstverlening 18+ | |||||||
Lasten | -4.697 | -4.846 | -5.045 | -5.016 | -4.933 | -4.932 | |
Baten | |||||||
Saldo | -4.697 | -4.846 | -5.045 | -5.016 | -4.933 | -4.932 | |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |||||||
Lasten | -345 | -356 | -363 | -363 | -363 | -363 | |
Baten | |||||||
Saldo | -345 | -356 | -363 | -363 | -363 | -363 | |
Media | |||||||
Lasten | -461 | -450 | -450 | -450 | -450 | -450 | |
Baten | |||||||
Saldo | -461 | -450 | -450 | -450 | -450 | -450 | |
Milieubeheer | |||||||
Lasten | -748 | -743 | -786 | -786 | -786 | -786 | |
Baten | |||||||
Saldo | -748 | -743 | -786 | -786 | -786 | -786 | |
Mutatie reserves | |||||||
Lasten | -3 | -2.412 | |||||
Baten | 252 | 3.493 | 79 | 96 | 96 | 96 | |
Saldo | 249 | 1.080 | 79 | 96 | 96 | 96 | |
Mutaties reserves | |||||||
Lasten | -4.706 | -250 | |||||
Baten | 6.338 | 3.260 | 1.569 | 1.344 | 995 | 1.026 | |
Saldo | 1.632 | 3.260 | 1.319 | 1.344 | 995 | 1.026 | |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |||||||
Lasten | -453 | -402 | -404 | -404 | -404 | -404 | |
Baten | |||||||
Saldo | -453 | -402 | -404 | -404 | -404 | -404 | |
Onderwijshuisvesting | |||||||
Lasten | -341 | -548 | -38 | -38 | -38 | -38 | |
Baten | 28 | 33 | |||||
Saldo | -313 | -515 | -38 | -38 | -38 | -38 | |
Openbaar basisonderwijs | |||||||
Lasten | -121 | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Baten | |||||||
Saldo | -121 | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||||||
Lasten | -1.731 | -1.700 | -2.068 | -2.063 | -2.060 | -2.063 | |
Baten | 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Saldo | -1.722 | -1.695 | -2.063 | -2.058 | -2.054 | -2.057 | |
Openbare orde en veiligheid | |||||||
Lasten | -343 | -261 | -271 | -271 | -271 | -271 | |
Baten | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Saldo | -343 | -246 | -256 | -256 | -256 | -256 | |
Overhead | |||||||
Lasten | -5.672 | -6.131 | -6.477 | -6.479 | -6.479 | -6.479 | |
Baten | |||||||
Saldo | -5.672 | -6.131 | -6.477 | -6.479 | -6.479 | -6.479 | |
Overige baten en lasten | |||||||
Lasten | -2 | -20 | 11 | -142 | -276 | -464 | |
Baten | -7 | ||||||
Saldo | -9 | -20 | 11 | -142 | -276 | -464 | |
OZB niet-woningen | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | 468 | 486 | 504 | 504 | 504 | 504 | |
Saldo | 468 | 486 | 504 | 504 | 504 | 504 | |
OZB woningen | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | 3.075 | 3.597 | 3.764 | 3.851 | 3.958 | 4.104 | |
Saldo | 3.075 | 3.597 | 3.764 | 3.851 | 3.958 | 4.104 | |
Parkeren | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Saldo | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Participatie | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Recreatieve havens | |||||||
Lasten | -44 | -141 | -141 | -141 | -141 | -141 | |
Baten | 3 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Saldo | -41 | -132 | -133 | -133 | -133 | -133 | |
Riolering | |||||||
Lasten | -1.576 | -1.685 | -1.596 | -1.632 | -1.657 | -1.668 | |
Baten | 24 | ||||||
Saldo | -1.551 | -1.685 | -1.596 | -1.632 | -1.657 | -1.668 | |
Ruimtelijke ordening | |||||||
Lasten | -920 | -802 | -641 | -642 | -462 | -462 | |
Baten | 19 | ||||||
Saldo | -901 | -802 | -641 | -642 | -462 | -462 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | |||||||
Lasten | -87 | -92 | -96 | -96 | -96 | -96 | |
Baten | |||||||
Saldo | -87 | -92 | -96 | -96 | -96 | -96 | |
Sportaccommodaties | |||||||
Lasten | -641 | -469 | -218 | -218 | -218 | -218 | |
Baten | 256 | 258 | |||||
Saldo | -385 | -211 | -218 | -218 | -218 | -218 | |
Sportbeleid en activering | |||||||
Lasten | -311 | -360 | -379 | -439 | -379 | -379 | |
Baten | 25 | ||||||
Saldo | -285 | -360 | -379 | -439 | -379 | -379 | |
Treasury | |||||||
Lasten | -11 | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Baten | 4 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Saldo | -7 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Verbonden partijen | |||||||
Lasten | |||||||
Baten | |||||||
Saldo | |||||||
Verkeer en vervoer | |||||||
Lasten | -189 | -606 | -170 | -120 | -120 | -120 | |
Baten | 3 | ||||||
Saldo | -186 | -606 | -170 | -120 | -120 | -120 | |
Volksgezondheid | |||||||
Lasten | -1.373 | -1.414 | -1.441 | -1.441 | -1.441 | -1.441 | |
Baten | 26 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Saldo | -1.347 | -1.394 | -1.421 | -1.421 | -1.421 | -1.421 | |
Wijkteams | |||||||
Lasten | -220 | -234 | -325 | -326 | -326 | -326 | |
Baten | 1 | ||||||
Saldo | -218 | -234 | -325 | -326 | -326 | -326 | |
Wonen en bouwen | |||||||
Lasten | -187 | -237 | -347 | -297 | -247 | -247 | |
Baten | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Saldo | -187 | -235 | -345 | -295 | -245 | -245 | |
Totaal saldo taakvelden | 3.427 | -92 | 152 | 1.731 | 2.901 | -656 |